نشانه های فرا رسیدن قیامت

ساخت وبلاگ

نشانه های فرا رسیدن قیامت

قرآن .((آيا جز قيامت را انتظار مى كشند كه ناگاه بر آنان در رسد؟ هر آينه نشانه هاى فرا رسيدن قيامت آشكار شده است وچون فرا رسد پند گرفتنشان را چه سود؟

((چشم به راه روزى باش كه آسمان دودى آشكار بياورد, كه همه مردم را در خود فرو پوشد و اين عذابى دردآوراست ))

(چـون فـرمان قيامت مقرر گردد, برايشان جنبنده اى از زمين بيرون مى آوريم كه با آنان سخن گويد كه اين مردم به آيات ما يقين نمى كردند)).

((تـا آن گـاه كه ياجوج و ماجوج گشوده شوند و آنان از هر بلنديى به شتاب سرازير گردند و آن وعـده راستين نزديك گردد و چشمان كافران همچنان خيره ماند : واى بر ما, ما از اين حال غافل بوديم بلكه ستمكاران بوديم ))

 امـام عـلـى (ع ) : از خـدا بترسيد, اى بندگان خدا! زيرا كه دنيا همه شما را از يك راه مى برد (و بـاشـمـا همان مى كند كه با گذشتگان كرد) و شما و زمان قيامت به يك ريسمان بسته هستيد و گوياقيامت نشانه هاى خويش را آشكار ساخته و پرچمهايش را نزديك كرده است .ـ

پـيـامبر خدا(ص ), در پاسخ به اين كه قيامت كى فرا مى رسد, فرمود : در اين باره من بيشتر ازتو نـمـى دانم , اما نشانه هاى آن را برايت مى گويم : هر گاه پابرهنگان لخت , سران مردم شونداين از نشانه هاى فرا رسيدن قيامت است و هر گاه چرانندگان دام در ساختمانها با يكديگررقابت كنند, ايـن از نشانه هاى فرا رسيدن قيامت است پنج چيز از غيب است و جز خدا كسى ازآنها آگاه نيست ((علم فرا رسيدن زمان قيامت نزد خداست )). قـيامت بر پا نشود, مگر آن گاه كه خداوند سه چيز را كمياب گرداند : درهمى از حلال ,دانشى سودمند و برادرى خدايى .

در پـاسخ به سؤال از نخستين نشانه فرا رسيدن قيامت , فرمود : آتشى كه مردم را از شرق تاغرب عالم فرا گيرد.ـ شيوع فلج و مرگهاى ناگهانى از نشانه هاى قيامت است .ـ هـر گاه ديدى صاحبان ساختمانها در ساختمانها با يكديگر تفاخر و همچشمى مى كنند وديدى كه پابرهنگان گرسنه و تهيدست سران مردم شده اند, اين از علايم و نشانه هاى فرا رسيدن قيامت است .ـ قيامت فرا نرسد, مگر آن گاه كه آدمى هميان پول را بردارد و آن را بچرخاند اما كسى رانيابد كه آن را بپذيرد پس , هميان را بر زمين زند و گويد : كاش نبودى , كاش خاك بودى . هرگاه زمان (قيامت ) نزديك شود مرگ , نيكان امت مرا برمى گزيند همچنان كه شماخرماهاى خوب را از سينى بر مى گزينيد.ـ طـبـرسـى , رحـمـة اللّه عـلـيـه , دربـاره آيـه ((پـس چشم به راه روزى باش كه آسمان دودى آشـكاربياورد))

مى نويسد : درباره اين دود اختلاف نظر است به قولى آن دودى است كه , پيش از بـر پـاشـدن قيامت , از آسمان مى آيد و در گوشهاى كفار داخل مى شود, تا جايى كه سر هر يك از آنـهـامـانـنـد كـله پخته و بريان شده مى گردد و مؤمن از آن در حد زكام آسيب مى بيند, زمين سـراسـرهـمچون خانه اى مى شود كه طعمه حريق شده و در آن هيچ سوراخ و شكافى نيست اين وضع چهل روز ادامه مى يابد اين قول از على و ابن عباس و حسن روايت شده است .

پیامبر خدا(ص ) : قيامت بر پا نشود, مگر آن گاه كه خورشيد از مغرب طلوع كند.ـ از نـشـانـه هـاى فـرا رسيدن زمان قيامت , اين است كه قرآن خوانان بسيارند و قرآن دانان اندك فـرمـانـروايـان فـراوانـنـد و مـردمـان امـيـن و امـانتدار اندك باران بسيار مى بارد, اما گياهان اندك مى رويند.ـ اى مـردم ! همانا پيشاپيش قيامت امورى دشوار و هول و هراسهايى بزرگ و زمانه اى سخت است در آن زمان ستمگران زمامدارمى شوند و نابكاران بر كرسى صدارت مى نشينند, دعوت كنندگان بـه كـارهـاى نـيـك مـورد سـتم واقع مى شوند و بازدارندگان از كارهاى زشت , تحت فشار قرار مى گيرند پس براى آن روزايمان آماده سازيد و بر آن سخت شكيبايى ورزيد و آن را به كار نيك و شـايـسـته پناهنده سازيدو جانها را بر (پذيرش ) آن (ايمان ) مجبور گردانيد, تا به نعمت جاويدان دست يابيد.ـ قيامت بر پا نشود, مگر براى آفريدگان بد.ـ قيامت بر پا نشود, مگر براى مردمان بد.ـ از بدترين مردمان كسانى هستند, كه در زمان حيات خود قيامت را دريابند.احـاديـثـى كـه در باب نشانه هاى فرارسيدن زمان قيامت نقل شده ـ از جمله همين احاديثى كه ما نـقـل كرديم ـ خبرهايى واحد هستند و بيشتر آنها بسيار ضعيفند و نمى توان به آنها اعتماد و تكيه كرد مگراحاديثى كه قراين بسيار صدور آنها از پيامبر(ص ) يا ائمه (ع ) را تاييد كند از طرف ديگر رد كردن آنهانيز جايز نيست , مگر آن احاديثى كه با قرآن يا ضرورت عقل ناسازگار باشند. نفخه بيهوش كننده .قرآن .((و در صور دميده شود, پس هر كه در آسمانها و هر كه در زمين است ـ جز آنها كه خدا بخواهد ـ بـيـهـوش شـونـد (وبـمـيرند), سپس بار ديگر در صور دميده شود, پس ناگهان از جاى خود بر مى خيزندو مى نگرند))

.((و انتظار نكشند مگر بانگى سهمگين را كه در حالى كه سرگرم ستيزه هستند فروگيردشان آن چنان كه ياراى وصيتى را نداشته باشند و نتوانند نزد كسان خويش باز گردند)).ـ امـام عـلـى (ع ) : و در صـور دمـيده مى شود و آن گاه هر جانى از بدن به در مى رود و هر زبانى لال مـى شـود و كـوهـهـاى بـرافـراشـته و سنگهاى محكم و استوار خرد و درهم ريخته مى شوند وسنگهاى سخت چون سرابى درخشان در نظر آيد و جاى آنها هموار و صاف گردد.تفسير:.آيه 1: ((و در صور دميده شود, پس بيهوش شوند ))

از ظاهر سخن خداى متعال در معناى دميدن درصور بر مى آيد كه دو گونه دميدن وجود دارد : دمشى براى ميراندن (همه جانداران ) و دمشى بـراى زنـده كردن روايات ائمه اهل بيت (ع ) و برخى رواياتى كه از طريق اهل سنت از پيامبر(ص ) نقل شده اند بيانگر همين معنا هستند, گرچه پاره اى ديگر از روايات اهل سنت خالى از ابهام نيست .آيـه : ((انـتـظـار نـكـشـنـد مـگـر بـانـگـى سـهمگين را كه در حالى كه سرگرم ستيزه هستند فـروگـيـردشـان ))

 واژه ((نظر)) به معناى انتظار كشيدن است و مراد از بانگ سهمگين , بنا به سـيـاق آيـه , نفخه ودمش نخستين در صور است و آوردن صفت ((وحده )) براى ((صيحه )) براى اشـاره بـه اين است كه كاركفار براى خداى بزرگ آسان است و براى او بيش از يك بانگ و صيحه زحـمـتى ندارد

 

واژه ((يخصمون )) نيز در اصل ((يختصمون )) بوده است از ((اختصام )) به معناى مجادله و ستيزه كردن .مـؤلـف , رضوان اللّه تعالى عليه , در حواشى خود بر بحار مى گويد :

احاديثى كه در باب صورآمده احاديثى واحدند و به حد تواتر نمى رسند و جزئياتى را كه در اين احاديث پيرامون خصوصيت صور و نـحـوه دميدن آن آمده است , قرآن تاييد نمى كند و همچنان كه در مباحث اصول فقه مطرح شده اسـت , نـه از طـريق سيره عقل و نه از طريق شرع , دليلى بر اين كه احاديث واحد در غير از احكام فـرعـى , يعنى معارف اصلى حجيت داشته باشند, وارد نشده است بنابراين , آنچه واجب و ضرورى است اين است كه به موضوع صور و دميدن در آن , چون در كتاب خدا آمده است , اجمالا بايد ايمان آورد در بـرابـر اخبارى هم كه در اين باب وارده شده بايدتسليم شد و آنها را دور نينداخت چون با قـرآن و ضـرورت مخالفت و ناسازگارى ندارند, علم دراين زمينه را بايد به خدا و رسول او و ائمه اهل بيت (ع ) ارجاع داد و واگذار كرد.

+ نوشته شده در دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ ساعت 21:34 توسط سید احمد طباطباييان  | 

اسیران خاک...
ما را در سایت اسیران خاک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : fahmadtabatabaeeyanb بازدید : 180 تاريخ : چهارشنبه 2 خرداد 1397 ساعت: 21:28